“La Historia Natural de la Violación” del proyecto “Historia Potencial”
Conferencia de la Maestra Ariella Aïsha Azoulay
(En inglés)
Junio 24, 2022 – 3 pm (Hora Ciudad de México)
Webinar por Zoom (Registro previo)
En el marco de la exposición El Chinero, un cerro fantasma de Bani Khoshnoudi, que se presenta actualmente en la sala principal del Museo Experimental el Eco; la maestra Ariella Aïsha Azoulay compartirá una conferencia sobre el tema de archivos y los hechos omitidos de la historia.
En el transcurso de varias semanas entre abril y mayo de 1945, entre unos pocos cientos de miles y dos millones de mujeres alemanas fueron violadas. Estos números incluyen a quienes fueron violadas en espacios urbanos de los que no faltaron las cámaras, como lo demuestran las numerosas fotografías trofeo en las que se registraba minuciosamente la destrucción de edificios. Sin embargo, de 9,558 páginas de libros que tratan sobre 1945, solo 161 abordan la violación masiva de mujeres alemanas; de miles de fotos tomadas en abril y mayo de 1946 en Alemania, ninguna mención de violación en absoluto.
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Ariella Aïsha Azoulay (Tel Aviv, 1962). Ensayista de cine y curadora de archivos y exposiciones. Actualmente profesora de Cultura Moderna y Medios de Comunicación, y Literatura Comparada en la Universidad de Brown, Rhode Island. Es autora de Potential History – Unlearning Imperialism (Verso, 2019), Civil Imagination: The Political Ontology of Photography (Verso, 2012), The Civil Contract of Photography (Zone Books, 2008) y From Palestine to Israel: A Photographic Record of Destruction and State Formation, 1947-1950 (Pluto Press 2011). Entre sus películas se encuentran Un-documented: Unlearning Imperial Plunder (2019) y Civil Alliances, Palestine, 47-48 (2012). De sus exposiciones sobresalen Errata (Fundació Tàpies, 2019, HKW, Berlín, 2020), y Enough! The Natural Violence of New World Order, (F/Stop photography festival, Leipzig, 2016).
“The Natural History of Rape” from her project entitled “Potential History”
CONFERENCE by Ariella Aïsha Azoulay
(In English)
June 24, 2022 at 3 pm (Mexico City time)
Webinar in Zoom (Registration required)
During the exhibition, El Chinero, a phantom hill by Bani Khoshnoudi, currently on view in the main hall of the Museo Experimental el Eco,
Ariella Aïsha Azoulay will give a conference on the theme of archives and facts omitted from history.
Over the course of several weeks in April-May 1945, anywhere between a few hundred thousand and two million German women were raped. These numbers include those who were raped in urban spaces from which cameras were not absent, as evidenced by the numerous trophy photographs in which the destruction of buildings was carefully recorded. Yet, out of 9,558 pages of books dealing with 1945, only 161 of which address the mass rape of German women; out of thousands of photos taken in April & May 1946 in Germany, yet no mention of rape at all.
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Ariella Aïsha Azoulay, professor of Modern Culture and Media and Comparative Literature (Brown University), film essayist and curator of archives and exhibitions. Her books include: Potential History – Unlearning Imperialism (Verso, 2019), Civil Imagination: The Political Ontology of Photography (Verso, 2012), The Civil Contract of Photography (Zone Books, 2008) and From Palestine to Israel: A Photographic Record of Destruction and State Formation, 1947-1950 (Pluto Press 2011). Among her films: Un-documented: Unlearning Imperial Plunder (2019), Civil Alliances, Palestine, 47-48 (2012). Among her exhibitions Errata (Fundació Tàpies, 2019, HKW, Berlin, 2020), and Enough! The Natural Violence of New World Order, (F/Stop photography festival, Leipzig, 2016).